Opladen van elektrische auto’s

media_xl_577289De elektrische auto heeft grote voordelen voor het milieu en is goedkoper dan het rijden op fossiele brandstoffen. De elektrische auto rijdt op chemische energie, die opgeslagen is in een accu. Deze accu loopt leeg tijdens het rijden en moet na verloop van tijd weer opgeladen worden. Dit opladen kan thuisgebeuren aan een stopcontact, maar er zijn ook oplaadpunten te vinden door heel Nederland.

Het bereik van een elektrische auto
Een elektrische auto is voor de afstand die te bereiken is afhankelijk van de accu. De meeste modellen die op dit moment op de markt worden gebracht, kunnen een afstand rijden tussen 120 en 160 km. Dit is weinig in vergelijking met een auto die op een verbrandingsmotor rijdt. Een uitzondering hierop is er wel, namelijk de Tesla Roadstar die tot 500 km kan rijden op de accu.

Opladen thuis
Bij de aanschaf van een elektrische auto ontvangt de nieuwe eigenaar met een verloop naar een tweepuntstekker. Op die manier is de auto op te laden in ieder normaal stopcontact. Het opladen van een accu van 1 tot 100% duurt 6 tot 8 uur.

Opladen bij een oplaadpunt
Door heel Nederland komen er steeds meer oplaadpunten, waar het mogelijk is om de accu van de elektrische auto weer op te laden. Daarnaast is de ANWB bezig met het in gebruik nemen van een aantal snelladers, waar de auto’s in 20 minuten voor 80% opgeladen kunnen worden.

Op dit moment is het aantal oplaadpunten in Nederland nog beperkt. De verwachting is echter dat het aantal in de komende 3 jaren zal oplopen tot 10.000. Hierdoor kan het bereik van de elektrische auto flink vergroot worden en is brengt het rijden minder spanning met zich mee.

Het opladen thuis en bij oplaadpunten is een punt waarover veel mensen twijfelen bij de aanschaf van een elektrische auto. Een groot deel van de autobestuurders kan de eigen auto niet direct op eigen terrein parkeren. Hierdoor zou een elektrische auto ook niet opgeladen kunnen worden bij thuiskomst. Dan is er nog het nadeel dat een groot aantal bedrijven en werkgevers nog geen mogelijkheden bieden om de elektrische auto op het werk op te laden. Pas als deze punten worden aangepast, zal het elektrisch rijden aantrekkelijker worden.