Elektrische en Hybride auto’s mogen experimenteel harder op de A2

fa19c6cd156abcb9cff8aa09bc4ba72b-1414168200

Minister Melanie Schultz van Infrastructuur en Milieu gaat de voor- en nadelen van experiment op de A2 in kaart brengen waar elektrische en hybride auto’s op stukken 130 mogen rijden in plaats van de standaard 100 km/u.

Op het vijfbaanstuk op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam mogen alle auto’s momenteel maar 100 km/u rijden om luchtvervuiling te voorkomen. Auto’s met verbrandingsmotoren die langere tijde op hoge snelheid rijden stoten namelijk te veel CO2 uit. Elektrische ene hybride auto’s daarentegen vervuilen de lucht helemaal niet of nauwelijks op hoge snelheden. Deze laatste groep zou daarom ook in principe op sommige stukken 130 mogen rijden op voorstel van GroenLinks.

Volgens Schultz is het een ‘sympathiek voorstel’ maar hangen er nog wel een aantal problemen aan. Verkeersveiligheid is namelijk van zeer hoog belang, en het wisselen van de snelheden zou in dat geval voor onnodig veel moeilijkheden en verwarring kunnen zorgen.

Via trajectcontrole wordt de snelheid op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam goed in de gaten gehouden. Volgens GroenLinks-Kamerlid Liesbeth van Tongeren kan men daarin makkelijk onderscheid maken tussen elektrische en niet-elektrische auto’s. Volgens van Tongeren is dit een ideaal voorbeeld van maatregelen die geen geld kosten en tegelijkertijd elektrisch rijden aanmoedigen en zo ook het milieu een handje helpen.