De elektrische auto als motor van het duurzame bedrijf

Tegenwoordig wordt van elke bedrijf, groot of klein, verwacht dat men iets doet om de impact van de onderneming op het milieu zo veel mogelijk te beperken. Aan de motivatie van de ondernemers ligt het vaak niet, maar in veel gevallen weet men niet waar men nu precies met dit Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen moet beginnen. Begrijpelijk, maar toch staat de eerste stap in de goede richting vaak al gewoon voor de deur. De bedrijfsauto is namelijk het perfecte beginpunt voor een groenere bedrijfsvoering.

elektrischeautoopladen

Duurzaam op weg

Wanneer een bedrijf kiest om (gedeeltelijk) elektrisch te gaan rijden, dan levert dat op meerdere vlakken voordelen op. Natuurlijk is er als eerste het milieuaspect, waarbij volledig elektrische auto’s geen CO2 uitstoten en dus zonder twijfel de beste oplossing zijn voor wie écht een steentje wil bijdragen aan een betere wereld. Maar ook voor de ondernemers met oog voor kostenbesparingen zijn elektrische auto’s nog steeds een interessante optie. De dagen van 0% bijtelling zijn weliswaar voorbij, maar nog steeds leveren groene auto’s een aanzienlijke besparing op wat betreft de bijtelling en brandstofkosten.

 

Wat past er nog meer binnen een groen bedrijf?

Wanneer er een aantal elektrische auto’s op de parkeerplaats staat is er al een heel mooi begin gemaakt, maar ook binnen de muren van het kantoor kan er nog de nodige winst op het gebied van duurzaamheid behaald worden. Denk bijvoorbeeld aan dubbelzijdig printen, het gebruik van duurzame cartridges en toners of het gebruik van digitale documenten om het verbruik van papier en inkt verder terug te dringen. Een kantoor zonder papier lijkt misschien een utopie, maar steeds meer professionals zien dit als een reële mogelijkheid.

Maar ook wat betreft kantoorartikelen kan er zowel qua kosten als verspilling veel bespaard worden. Het bijhouden van een goede inventarisatie helpt al enorm, waarbij je makkelijker overzicht houdt en voorkomt dat er teveel artikelen in omloop zijn. Maar lege mappen kunnen bijvoorbeeld ook weer prima terug het magazijn in, in plaats van in de prullenbak. Zo worden werknemers zelf ook bewuster van hun invloed, wat op termijn de meeste winst oplevert.